Beleggingsvisie
Hieronder een blog geschreven door Maarten Harmsen op zijn website: https://beleggingsvisie.com/ Hij is zelf veel bezig met beleggen en wil zijn kennis met de wereld delen. Hij zegt er zelf het volgende over:
“Afgelopen jaren heb ik veel vragen gekregen van vrienden en bekenden over het beleggen, omdat zij weten dat ik hier al jaren mee bezig ben. Meestal heb ik wel de indruk dat zij het interessant vinden wat ik te vertellen heb en hoe ik bepaalde aspecten aanpak. Deze kennis deel ik graag met mensen die hierom vragen. Om dit in een breder perspectief te trekken, ben ik van plan om alles op papier te zetten in deze blog over het beleggen.“
Hieronder een van de posts van Maarten op zijn blog beleggingsvisie
Waarom is het aandeel Tesla zoveel waard?

Voorheen schoot het aandeel van Tesla alle kanten op, maar vanaf dit jaar gaat het voornamelijk omhoog. Op het moment van schrijven is het bedrijf Tesla het waardevolste automerk van de wereld. Het is zelfs meer waard dan Toyota, terwijl Toyota 25 keer zoveel auto’s verkoopt per jaar. Dit is zeer merkwaardig te noemen, want wat verklaart dan die enorme waarde van het aandeel, terwijl het nog nooit 4 kwartalen op rij winst heeft gemaakt…
Hoe wordt de waarde normaal bepaald?
Om te begrijpen hoe de waarde van een aandeel tot stand komt, zal ik bij het begin beginnen. De makkelijkste manier is om naar het dividend per jaar te kijken. Om even een simpel voorbeeld te nemen, pak is het aandeel Shell. Die keert bijna elk jaar rond de €1.60 dividend uit per aandeel. Als een investeerder rond de 6% rendement per jaar wilt halen, is het aandeel tussen de €25,- en €30,- waard. Voor de coronacrisis kwam dit hier precies op neer. Helaas kan deze vergelijking niet gemaakt worden met Tesla, omdat het bedrijf geen dividend uitkeert. Als er eenmaal winst wordt gemaakt, wordt al het geld meteen terug in het bedrijf geïnvesteerd.
Een andere manier om de waarde te bepalen is om te kijken naar de kasstroom of de jaarwinst. Meestal is een bedrijf tussen de 10 en 20 keer hun jaarwinst waard. Deze vlieger gaat helaas ook niet op, want er is nog nooit een jaar lang winst gemaakt. Het opvallendste is de manier waarop Tesla het geld er zeer lang doorheen heeft gejaagd. In het eerste kwartaal van 2019 werd er een verlies gemaakt van 700 miljoen dollar en in het tweede kwartaal van 2019 werd er een verlies gemaakt van meer van 400 miljoen dollar. Bijna alle kwartalen die ervoor kwamen, dook het bedrijf in soortgelijke rode cijfers. Met andere woorden, tot aan de tweede helft van 2019 is er een gigantisch bedrijf neergezet voor miljarden dollars zonder ook nog maar 1 dollar winst te maken. Hier valt ook weinig over te zeggen over de totale waarde.
Er zou ook gekeken kunnen worden naar de “winst” die gemaakt wordt per auto. Deze winst komt overeen met de winsten die concurrenten ook maken zoals Toyota. Echter Toyota produceert 25x zoveel auto’s, dus deze vergelijking is hier ook weer scheef. Indien er alleen naar de winst per auto gekeken wordt, moet Tesla niet 400.000 auto’s per jaar maken zoals nu, maar 10 miljoen auto’s per jaar om de huidige koers te rechtvaardigen. Dat is meer dan 20x zoveel. Wanneer Elon Musk hiervoor gaat, zal er wederom meer geïnvesteerd moeten worden in fabrieken.
De meest relevante manier om toch iets van houvast te hebben, is te kijken naar de toekomst. Tesla bevindt zich in de automarkt die op stroom rijden. In de toekomst mogen er volgens de wet geen auto’s meer verkocht worden die op grijze stroom rijden, dus de markt voor elektrische auto´s wordt enorm. Als deze markt groeit, groeit het bedrijf Tesla automatisch mee. Het is wel moeilijk om in te schatten hoe deze markt zich gaat vormgeven, maar investeerders lijken dit niet te deren. Zij voorspellen dat de toekomst……………
Kijk voor het hele artikel op https://beleggingsvisie.com/2020/07/20/waarom-is-het-aandeel-tesla-zoveel-waard/